Monday, 4 September 2017

भौगोलिक संकेतक (जियोग्राफिकल इंडिकेटर) Geographical Indicator

भौगोलिक संकेतक (जियोग्राफिकल इंडिकेटर/ Geographical Indicator)

भौगोलिक संकेतक या जीआई उत्पादों पर अंकित वो छाप है जो उत्पादों की विशेष भौगोलिक पहचान बताता है और उसकी मूल गुणवत्ता को दर्शाता है। ऐसे नाम उत्पादों की गुणवत्ता और उसकी विशिष्टता के बार में एक आश्वासन देता है जो उस खास भौगोलिक स्थान के चलते उसमें खासतौर पर निहित होता है। दार्जीलिंग की चाय, महाबलेश्वर स्ट्रॉबेरी, जयपुर की ब्लू पॉटरी, बनारसी साड़ी, और तिरुपति के लड्डू भौगोलिक संकेतक या जीआई के कुछ उदाहरण हैं।

बौद्धिक संपदा अधिकार (Intellectual Property Right) के बारे में लोगों को जागरुक करने के उद्देश्य से बौद्धिक संपदा अधिकार (आईपीआर/IPR) संवर्द्धन एवं प्रबंधन प्रकोष्ठ- सीआईपीएएम (CIPAM) द्वारा #लेट्सटॉकआईपी #LetusTalkIP पहल की गयी है।

GI Governance

GIs are covered as element of intellectual property rights (IPRs) under Paris Convention for Protection of Industrial Property (IPRs). At international level, GI is governed by WTO’s Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS). In India, GI registration is governed by Geographical Indications of goods (Registration and Protection) Act, 1999 which came into force in September 2003. It is granted by Chennai based Geographical Indications Registry (GIR). Darjeeling tea was first product to accorded with GI tag in India.

Importance of GIs to India

GIs products are of utmost importance as they are integral part of India’s rich culture and collective intellectual heritage. GI tag has accorded protection to number of hand-made and manufactured products, especially in informal sector. Certain GI products benefits rural economy in remote areas, by supplementing incomes of artisans, farmers, weavers and craftsmens who possess unique skills and knowledge of traditional practices and methods, passed down from generation to generation, which need to be protected and promoted.

CIPAM:

Cell for IPR Promotion and Management (CIPAM) has been created as a professional body under the aegis of DIPP to take forward the implementation of the National IPR Policy that was approved by the Government in May 2016, with the slogan – “Creative India; Innovative India”. CIPAM is working towards creating public awareness about IPRs in the country, promoting the filing of IPRs through facilitation, providing inventors with a platform to commercialize their IP assets and coordinating the implementation of the National IPR Policy in collaboration with Government Ministries/Departments and other stakeholders.

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